Der er fuld knald på farver og store numre i den festlige musical Vi maler byen rød på Nyborg Vold., Foto Ard Jongsma
Der er glad musik og boblende spilleglæde i årets forestilling fra Nyborg Voldspil.
Titel: Vi maler byen rød - the musical
Teater: Nyborg Voldspil
Spilleperiode: 16. juli - 7. august
Fra første øjeblik bliver vi overrumplet af gode stemmer, skarp koreografi og smittende spilleglæde på Nyborg Voldspils store smukke scene. I år har man valgt forestillingen Vi maler byen rød — the musical, der som titlen antyder er en musical med et væld af sange fra Dansk Melodi Grand Prix, primært fra perioden i 80' erne.
Det er også i den periode at forestillingen foregår. Man skal tænke en blandning af Grease, Mean Girls, Heathers, Legally Blonde og The Notebook - og så har vi handlingen i årets musical. Det er årets instruktør Rasmus Mansachs der har skrevet forestillingen tilbage i 2009, til Musicalteatret i København, og den er også tidligere blevet spillet på Slotsmøllen af Nyborg Voldspil tilbage i 2011.
Det er et manuskript der egner sig godt til amatørforestillinger - fordi der er et væld af roller der giver rigtig mange spillere mulighed for at brillere, også sangmæssigt.
Det er det sanglige og de store optrin der er foresillingens styrke, samt de mange sjove figurer og referencer til de glade 80'ere. Det er også ganske opfindsomt hvordan sangene dukker op i forestillingen, og at alle rollerne er opkaldt efter Grand Prix-stjernerne, men som jeg følte da jeg så forestillingen i København ved Premieren, er den for lang, for vi nærmer os en spilletid på knapt tre timer.
Det gør heldigvis ikke så meget i Nyborg fordi de medvirkende er så forbavsende gode i deres roller hele vejen rundt, og så er orkester og stemmer i absolut top hele aftenen i gennem. Det er Johnny Jørgensen der har sørget for at det musikalske er i orden sammen med kapelmester Mads Lunde. Simone Svane har fået alle medvirkende til at danse flot ens i de store numre, og har givet plads til at man kan nyde f.eks. talentfulde Anton Skaaning Thomsen i de mere krævende danseindslag, og så var Malene Højme Ilskovs scenografi lige i firser-øjet med henvisning til professorterningen som jeg tror at næsten vi alle havde hvis vi var unge dengang.
Rasmus Mansachs har iscenesat med et væld af gode og sjove påhit, der bliver afleveret skarpt og præcist af de medvirkende. Simon Skytte Laursen og Lærke Enevig Holst er forestillingens søde hovedpar, Søren og Kirsten, Vivian Edelborg er skarp i tungen som den hårdt prøvede klasselærer og Merete Beltoft synger Dansevisen så det bliver en vemodig og smuk ballade om tabt kærlighed, men faktisk burde alle nævnes da det var den fælles glæde og energi der gjorde aftenen til en af de bedste på Volden i mange år.