Kirsten Siggaard og Kim Hammelsvang giver begge flot stærk vokal til den franske chanson-kabaret Piaf & Aznavour på Det Ny Teater, Foto Det Ny Teater

En nat i Paris

Af Per Lundsgaard 5. marts 2019

I Sceneriet under Det Ny Teater, også kaldet Off-Det Ny, får vi en omgang forførende fransk chanson-kabaret med fuldt tryk på det vokale. 

Titel:
Piaf & Aznavour
Hymne til Kærligheden

Teater:
Sceneriet
under Det Ny Teater

Spilleperiode:
26. februar - 26. marts 2019

Der er masser af stemning nede i Sceneriet - en stemning der passer som fod i hose til en fransk kabaret med sange af Charles Aznavour og Edith Piaf. Det kunne sagtens agere parisisk baggård, og når de to musikere Mathias Grove Madsen på piano og Kurt Larsen på harmonika slår tonerne an, er illusionen fuldbyrdet. 

Kirsten Siggaard og Kim Hammelsvang kommer ind og er ikke tænkt som værende selveste Piaf og Aznavour, men mere to mennesker en sen aften i Paris der får liv og følelser ud fra de to franske kunstneres sangskat. 

Jan Hertz iscenesatte den fine og stærke Z – Monica Zetterlund på Sorte Hest på samme måde med en kvinde (Camilla Bendix) som personificerede sangene og ikke kunstneren bag. Det er en meget vellykket vinkel når man skal sætte en sådan kabaret-aften sammen. Vi forstår Kim Hammelsvangs yngre mand der kæmper med at finde kærligheden og stadig har en masse ung vrede og desperation i kroppen, mod Kirsten Siggaards ældre modne kvinde der mere har affundet sig med livet og ikke har tiden til at hænge fast – en mere positiv energi end hos Kim Hammelsvang og det giver en god dynamik på scenen. Og så giver de begge masser af vokal kraft og tydelig tekstudtale til de mange numre. Vi er på en blussende følelsesmæssig karusseltur, men vi er jo også i selskab med franske følelser. 

Størstedelen af teksterne er på dansk, men der er også enkelte tekster på engelsk – og ganske lidt fransk. Det franske gør ikke så meget da det er så lidt – vi skal jo nu engang forestille at være i Frankrig – men det engelske irrriterer og forstyrrer forestillingen . Vi bliver hevet ud af den fine tætte fortælleramme der er bygget op, og numrene kommer til at fremstå løsrevne og ude af kontekst – netop mere decideret kunstneren end følelsen og intentionen. Ærgerligt, for uden det ville det have været en mere helstøbt aften.

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr