Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med., Foto Miklos Szabo

Farlig ungdomsleg 

Af Per Lundsgaard 15. november 2020

Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst vellykket. 

Titel: Intet

Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene

Spilleperiode: 14. november - 27. november

Operaen Intet er bygget over den danske ungdomsroman af samme navn skrevet af Janne Teller, og blev første gang opført i Danmark af Den Jyske Opera tilbage i 2017.

Den handler om drengen Pierre der ikke længere mener at noget har nogen mening, og derfor beslutter at sætte sig op i et blommetræ for at spise blommer, og ikke komme ned igen. Det får hans klassekammerater til at forsøge at vise Pierre at der er masser af mening i livet, og de påbegynder et projekt hvor de skal brænde ting der har betydning og mening, og det udvikler sig til en meget farlig hævngerrig ungdomsleg. 

På Den Kongelige Opera spilles og synges operaen af et stort hold af unge sangere på scenen, og i orkestergraven er det både musikere fra Det Kongelige Kapel der sidder side om side - så tæt som Corona nu kan tillade - med unge musikere. Det giver en utrolig ung dynamik og drive både på scene og i grav, og man mærker fra første øjeblik en dragende fortællestil i Martin Lyngbos iscenesættelse der gør at man kommer tæt på de unge karakterer i fortællingen. Jannik Elkjær har også hjulpet godt til med at få de mange medvirkende effektfuldt placeret på den store scene, og der skabes en god fremdrift i scenerne. 

Steffen Aarfing har skabt en enkel og moderne scenografi der tager udgangspunkt i den måde de unge kommunikerer med hinanden via sociale medier og beskeder. 

Musikken er i forhold til f.eks. David Bruces landsmand Thomas Adés meget melodisk, og minder sine steder nærmest om Händel. Man kan selvfølgelig sige at mange af de unge operaen henvender sig til stadig vil have en musiksmag der er langt fra den operaen byder på - men den energi og atmosfære der er på scenen vil helt sikkert alligevel holde dem fanget og interesseret.

Det er glædeligt at se en moderne opera der ikke er bange for at omfavne både det melodiøse og det svulmende bombastiske ved scenisk fortællende musik. En opera for de unge, men så sandelig også til alle os der var unge engang!

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr
Smukke Gamle Scene var ramme om Operaakademiets koncert.

Operaakademiets koncert afspejler tingenes tilstand i den professionelle operaverden

Sangernes varierende niveau, sygdom og lejlighedsvist også instruktørens misgreb gjorde Operaakademiets konc...

8. apr
Der er masser af knald på 80'er farver og fest i Grand Prix musicalen Vi maler byen rød med Musicalteatret.

Grand Prix musical er stadig et hit

Musicalteatret har igen sat musicalen Vi maler byen rød op, og den er da også teatrets største succes gennem t...

7. apr
Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar