Operaen Intet på Det Kongelige Teater er primært for og med de unge - men vi andre kan også godt kigge med., Foto Miklos Szabo
Den Kongelige Opera har sat en ung opera på programmet der også henvender sig til de unge - og den er yderst vellykket.
Titel: Intet
Teater: Det Kongelige Teater, Operaen Store Scene
Spilleperiode: 14. november - 27. november
Operaen Intet er bygget over den danske ungdomsroman af samme navn skrevet af Janne Teller, og blev første gang opført i Danmark af Den Jyske Opera tilbage i 2017.
Den handler om drengen Pierre der ikke længere mener at noget har nogen mening, og derfor beslutter at sætte sig op i et blommetræ for at spise blommer, og ikke komme ned igen. Det får hans klassekammerater til at forsøge at vise Pierre at der er masser af mening i livet, og de påbegynder et projekt hvor de skal brænde ting der har betydning og mening, og det udvikler sig til en meget farlig hævngerrig ungdomsleg.
På Den Kongelige Opera spilles og synges operaen af et stort hold af unge sangere på scenen, og i orkestergraven er det både musikere fra Det Kongelige Kapel der sidder side om side - så tæt som Corona nu kan tillade - med unge musikere. Det giver en utrolig ung dynamik og drive både på scene og i grav, og man mærker fra første øjeblik en dragende fortællestil i Martin Lyngbos iscenesættelse der gør at man kommer tæt på de unge karakterer i fortællingen. Jannik Elkjær har også hjulpet godt til med at få de mange medvirkende effektfuldt placeret på den store scene, og der skabes en god fremdrift i scenerne.
Steffen Aarfing har skabt en enkel og moderne scenografi der tager udgangspunkt i den måde de unge kommunikerer med hinanden via sociale medier og beskeder.
Musikken er i forhold til f.eks. David Bruces landsmand Thomas Adés meget melodisk, og minder sine steder nærmest om Händel. Man kan selvfølgelig sige at mange af de unge operaen henvender sig til stadig vil have en musiksmag der er langt fra den operaen byder på - men den energi og atmosfære der er på scenen vil helt sikkert alligevel holde dem fanget og interesseret.
Det er glædeligt at se en moderne opera der ikke er bange for at omfavne både det melodiøse og det svulmende bombastiske ved scenisk fortællende musik. En opera for de unge, men så sandelig også til alle os der var unge engang!