Virksomheden bag chokoladebaren Snickers, Mars Inc., har valgt at trække en kontroversiel tv-reklame tilbage efter massive anklager om homofobi.
I den 20 sekunder lange tv-reklame sidder den spanske influencer Aless Gibaja med en ven på en strandbar. Han er iført stram lyserød T-shirt og store lyserøde solbriller. Han bestiller en “sexet appelsinjuice med vitamin A, B og C” og sender tjeneren et luftkys.
Tjeneren tilbyder ham med et forvirret blik en Snickers-is. Da den spanske influencer tager den første bid, bliver han pludselig til en mand med fuldskæg og en mørkere stemme.
“Bedre?”, spørger vennen.
“Bedre”, svarer manden med fuldskægget samtidig med at den velkendte Snickers-slogan “Du er ikke dig selv, når du er sulten” vises på skærmen.
Reklamen er i løbet af den sidste uge gået blevet mødt med massiv kritik for at være homofobisk, og mange opfordrede til boykot af Snickers. Det fik, ifølge BBC, brandet til at trække reklamen tilbage og undskylde for den mulige misforståelsen, reklamen måtte have forårsaget.
Således har virksomheden Mars Inc. skrevet følgende på Snickers’ spanske sociale medier:
“I denne specifikke kampagne var formålet på en venlig og afslappet måde at formidle, at sult kan ændre ens karakter. Det har på intet tidspunkt været intentionen at stigmatisere eller støde nogen personer eller grupper.”
Du kan se den omstridte reklame her
Det er ikke første gang, en Snickers-reklame er blevet taget af skærmen, efter at den er blevet kritiseret for at være homofobisk. Tilbage i 2008 lavede brandet en reklame med den amerikanske skuespiller Laurence Tureaud, sol er bedre kendt som ’Mr. T’. Her kaster han Snickers efter en mand, der powerwalker i stramme gule shorts, og råber: “Du er en skændsel for mandekønnet. Det er på tide at løbe som en rigtig mand.”