Dermed bekræfter undersøgelsen det billede som flere internationale undersøgelser tidligere har dokumenteret: LGBTQ+-elever er mere udsatte på en række området såsom mobning, diskrimination, trivsel, ensomhed, psykisk og fysisk vold og diskriminerende sprogbrug.
Hovedresultater fra rapporten:
· 64 % af LGBTQ+ eleverne har selvmordstanker, 53 % har udført selvskade og 40 % har en spiseforstyrrelse.
· LGBTQ+ eleverne føler sig ca. 6 gange oftere ensomme i skolen sammenlignet med svarfordelingen fra den nationale trivselsmåling.
· Mere end 9 ud af 10 LGBTQ+ elever oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen som f.eks. ”bøsse”, ”lebbe”, ”homo”, ”tranny” eller ”gay”.
· 44 % af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning eller diskrimination i skolen med baggrund i deres LGBTQ+ identitet.
· Kun 23 % af LGBTQ+ eleverne har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, mens kun 9 % har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen.
Politiske anbefalinger fra LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark:
Rapporten viser med al tydelighed at alt for mange LGBTQ+ elever mistrives og har for dårlige vilkår i det danske skolesystem. Det kalder på handling. Derfor skal vi sammen skabe et mere inkluderende og mangfoldigt skolesystem for at sikre at flere føler sig inkluderet og trives. Til gavn for alle. Det kræver en helhedsorienteret indsats. Det fortæller LGBTQ+ eleverne i rapporten. De politiske anbefalinger er udarbejdet på baggrund af deres egne bud på løsninger:
· Årlig trivselsmåling af LGBTQ+ elevers trivsel i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
· Landsdækkende skolekampagne mod mobning og skældsord rettet mod LGBTQ+ personer.
· Lovkrav om LGBTQ+ undervisning i grundskolen som en integreret del af undervisningsmaterialet og pensumlister.
· Nedsættelse af arbejdsgruppe til fremme af en mere inkluderende og mangfoldig skole.
· Læreruddannelsen skal indeholde viden om forskellige kønsidentiteter og seksuelle orienteringer samt viden om forebyggelse af diskrimination.
I LGBT+ Ungdom og LGBT+ Danmark ser vi frem til at understøtte udviklingen af løsningerne – både lokalt og nationalt – så undersøgelsens bekymrende og alarmerende resultater kan blive grundlag for et øget fokus på en mere inkluderende og mangfoldig skole til gavn for alle elever. Ligeværd er en grundsten i det danske skolesystem, men det er desværre tydeligt at alt for mange LGBTQ+ elever ikke anses for ligeværdige i deres dagligdag i skolen. Vi skal stoppe diskrimination i skolen sammen.
Hele rapporten kan læses her