Foto Lasse Lagoni

Stor hæder til Silas Holst 

Af Tejs Ellesøe 13. juni 2022

Silas Holst modtog sin første Reumert for Årets mandlige hovedrolle for sin rå og sårbare rolle som dragqueen’en Lola i Kinky Boots, og Det Ny Teater vandt Årets Musical/Musikteater for Kinky Boots

Da det for et års tid siden kom frem, at skuespilleren Silas Holst havde fået den ”sorte” rolle som Lola i den populære forestilling Kinky Boots, som ellers har spillet med succes i både Malmø, London og New York væltede kritikken frem, fordi nogle mente, at en hvid ciskønnet mand ikke kunne spille en sort rolle. En en kritik, som både Silas Holst og direktør for Det Ny Teater Niels-Bo Valbro, fik gjort til skamme, for selvfølgelig kunne Silas det, og der findes i øvrigt også maneg hvide rollerd er går til sorte.

Kinky Boots havde premiere 10. maj i år og det blev noget af en succes. Vi sendte også vores anmelder ind og se den:

Den danske iscenesættelse af Harvey Fiersteins og Cyndi Lupers musical er lagt i hænderne på Lee Proud og fremstår yderst effektiv, om end også lidt mere effektiv, end den kan bære hele vejen. Optrinene skifter således undertiden med en vis umusikalsk rytme og falder nærmest lidt over hinanden, så publikum ikke altid mentalt kan nå fordøje hver enkelt scene. Denne febrilske grundrytme passer godt til visse scener, men virker forkert, hvis ikke forceret i andre.

Uanset disse anker, så spiller forestillingen sig hjem i stor og overbevisende stil, takket være især de stærke kræfter som besætter dramaets hovedpartier. Silas Holst som Lola, dragqueen’en over dem alle, må her have fået sit vildeste vild-med-dans-behov tilfredsstillet til overmål. Måske han skulle arbejde lidt hen imod et mere varieret kropssprog når han oppe på de høje hæles tinder ikke blot holder fast i den obligatoriske højre hånd i siden på sin ene fremskudte hofte, mens venstre arm bæres højt hævet med evigt knipsende fingre over det leddeløse håndled. Her virker han en smule ensformig og lader ligesom ikke rigtig dobbeltfiguren skinne igennem. Mærkelig nok står han i 2. aktens scener, hvor han viser sig selv som manden bag Lola, dramaturgisk langt stærkere end i forestillingens mest virtuose dragscener”, skriver Knud Arne Jürgensen, mens han uddeler 5 store stjerner, læs hele anmeldelsen her.

Ikke en, men to Reumerter er hjemme
I går kunne Det Ny Teater høste to Reumertpriser, den ene gik til Det Ny Teater for Årets Musical/Musikteater og den modtog direktør Niels-Bo Valbro for Det Ny Teater.

Sådan skriver Reumert komitéen:  

»Så så man mig,« synger dragqueen Lola. Det skal vi love for, man gjorde. Han sang, dansede og spillede sig ind i alles hjerter som denne anderledeshedens bestøvlede kønskriger. Sexet, smækker, elegant. Inde bag den glitrende pailletkjole afslørede han en rå, ubehandlet sårbarhed.

Om Kinky Boots skriver de: En veldanset og vidunderligt kinky musical med glitter og høje hæle, der fik både mænd og kvinder til at blegne. Men det var også en storslået musical med aktuelle kommentarer til #MeToo og krænkelser af alle, der er anderledes. En modig og bragende flot hyldest til danseglæden.

Silas Holst holdt en fantastisk tale, hvor han bl.a. sgade:

”Jo mærkeligere du er, jo federe er du. Og er du tilpas mærkelig, så ender drømmen med at gå i opfyldelse, selvom det er de mest utrolige drømme, som man aldrig forstiller sig ville ske."

 

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr