Der er fin samspil mellem sanger, musikere og dukker i den dunkle Brecht Kabaret Kældermusik på Bådteatret., Foto Miklos Szabo
Nede i mørket på Bådteatret får vi en sansefuld og intens sang-cyklus over Bertolt Brecht tekster - mørkt og fascinerende.
Titel: Kældermusik
Teater: Bådteatret
Spilleperiode: Frem til 9. oktober
Vi mødes af en imponerende storbydekoration på Bådteatrets lille intime scene, der synes som perfekt til en aften i Brechts mørke og grådige univers, hvor mennesket hang til mammon og kapitalismens tag i samfundssindet udstilles med en række dystre sange.
Man har fornemmelsen af Berliner Kabaret helt tæt på i et magisk univers af dukker og levende mennesker. Det er den erfarne teaterkoncertmand Rolf Heim der har iscenesat med et sikkert øje for stilen i Brechts tekster og univers.
På scenen er Helene Gjerris en smuk fortolker af Brechts tekster og Hanns Eisler, Friedrich Hollaender og Kurt Weills musik, ved sin side har hun to sikre musikere i Peter Fuglsang og Jesper Egelund, og Yulia Lystbæk og Astrid Kjær Jensen formår endnu engang at føre dukkerne så de bliver levende medspillere på scenen med egne rørende historier.
Som nævnt er scenografien af Jonathan Hjorth imponerende storladen på den lille plads der er til rådighed, men vi får straks fornemmelsen af den omklamrende storby der er med til holde folk adskilt fra bund til top og til slut følger vi Brecht og Co i flugten til Amerika på et lysfyldt cruiseskib over Atlanten.
Teksterne synges på tysk, men talen er på dansk, så det vil være en god idé at læse op på det tyske inden man sætter sig ned i teatermørket og forsvinder ind i den dunkle men også humoristiske tyske storby.