Der er flotte scener i den rituelle forestilling Nattens Ende på Glyptoteket., Foto Karoline Lieberkind

Teatralsk rituel 

Af Per Lundsgaard 29. november 2021

Teatret Sort/Hvid er gået sammen med Songbirds v/Lotte Andersen og Glyptoteket om at skabe korværket Nattens Ende, men det blev mere en småbizar oplevelse af noget der lignede et forsøg på at genskabe et religiøst ritual fra oldtiden. 

Titel: Nattens ende

Teater: Sort/Hvid, Songbirds v/Lotte Anedersen og Glyptoteket

Spilleperiode: 24. november til 12. december

Vi ankommer til Glyptotekets store smukke romerske sal, og mødes af de medvirkende der står og brummer en tone med deres ansigter dækket af langt skæg. Vi føres langsomt ind i en cirkelformet scene, hvor vi sidder rundt som i et amfiteater. Vi er straks fanget i stemningen af at være tilbage i den antikke oldtid når vi kigger rundt på de mange statuer der kigger ned rundt om scenen. 

Det er en effektiv kulisse til genskabningen af noget der ligner et religiøst rituel for gudinden Inanna. Samtidens tekster blandes med oldtidens, og i smuk sang får vi historier om fødsel og død. 

Vi får en sten i hånden og nogle visdomsord som ingen vist kan huske bagefter, og så går seances ellers i gang med ægget som symbolet på skabelsen og fødslen. Özlem Saglanmak får fornøjelsen af at få indholdet af et råt æg flydende ned i munden af Troels Kortegaard Ullerup, mens hun skal synge en sang. Senere smyger alle medvirkende sig liderligt rundt mellem publikum - det skal vist være et slags frugtbarhedsrituel. Vi skal også se Jacob Moth rulle sig aggressivt nøgent rundt på gulvet i flere minutter - vistnok et dødsritual. Imponerende og en smule uforstående. Men måske meget godt i tråd med de makabre og bizarre antikke ritualer og ofringer man har læst om i diverse historiebøger. 

Problemet med forestillingen er at den hænger mellem fortid og nutid, uden at den umiddelbart vil fortælle noget om hverken det ene eller det andet. Hvis det blot havde været en moderne iscenesættelse af et urgammelt teatralsk ritual så kunne det have en relevans i det passende rammer i Glyptotekets genskabelse af et romersk torv, men forestillingen vil også gerne sige noget om nutiden, og her bliver det sværere. Jeg havde i hvert fald svært ved at blive draget ind i den verden man gerne ville skabe på den lille runde scene. Alle medvirkende sang smukt i harmoni, og det musikalske var det mest interessante ved aftenen, en del publikummer synes også at fange forestillingen bedre end jeg kunne.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr