30.000 kr. er også en slags penge, og dem skal LGBT Youtuberen Emil nu lege med, og skabe en du flere gode videoer .
Navn
Emil Kildeskov Olsen
YouTube-følgere
37.273
Se kanalen her
Instagramfølgere
25.800
Se instagram her
I starten af juni i år bragte vi historien om hvordan IKEAs populære FRAKTA-pose havde fået et makeover og var blevet malet i regnbuens farver i anledning af Pride – den regnbuefarvede version fik navnet KVANTING. Det var ikke kun i Danmark at IKEA havde sat den i produktion: Den kunne købes i deres varehuse over hele verden.
IKEA fortalte XQ28: "Vi håber at rigtig mange kunder og medarbejdere vil tage den flotte pose med sig og fejre LGBT plus Pride og budskabet om mangfoldighed sammen med os," sagde Sara Lynge Jægerfeldt som er Equality, Diversity & Inclusion Leader i IKEA. Hun forsatte; For vi ved at ligestilling er en grundlæggende menneskeret, og ønsker at alle hjem er lige. Alle fortjener et hjem de elsker, og en arbejdsplads hvor man føler sig velkommen, respekteret og værdsat.
Nogle skeptikere satte spørgsmål ved om IKEA ikke bare ville udnytte en god mulighed for at tjene nogle ekstra penge på LGBT-folket.
Vi sendte selvfølgelig spørgsmålet videre til IKEA som svarede; Det er i år første gang vi har fået muligheden for at sælge KVANTING posen på det danske marked, og vi arbejder derfor lige nu på at få en endelig aftale om en donation på plads. Her vil en del af overskuddet fra poserne gå til en organisation der sætter fokus på diversitet og inklusion.
Ligesom vores globale organisation støtter og samarbejder IKEA Danmark generelt med flere forskellige humanitære organisationer og projekter, både nationalt og lokalt, der har fokus på menneskerettigheder, så dette tiltag er derfor nyt et af slagsen.
LARM får penge – og giver dem videre
IKEA Danmark har givet 30.000 kr. i forbindelse med salget af deres KVANTING pose og donerer penge til et af LGBT Danmarks projekter. LARM, som projektet hedder, er dannet på baggrund af midler fra Undervisningsministeriet og Det Danske Filminstitut og har til formål at udvikle LGBT-relevant undervisningsmateriale som laves i samarbejde med bl.a. LGBT+ Ungdom og minoritetsforeningen Sabaah.
LARM beholder ikke selv de 30.000 kr. men sender dem videre til youtuberen Emil Kildeskov Olsen. De skriver på deres facebook at Emil skal bruge pengene på at lave forskellige videoer om det at være ung og aktivist.
Emil har sin egen youtubekanal der hedder “Makeup & Lifestyle”, og har over 37.000 følgere og rammer snart 3 millioner visninger på sine videoer.
En af de mange tidligere videoer, hvor du kan se Emil er her