Type 2: 00252202010, Foto Agnete Schlichtkrull

Efter endnu en Eurovision-fiasko: hvad nu, DR?

Af Elvir Pelešević 11. maj 2022

Der begynder at tegne sig et mønster. Igen i år bliver finalen af Eurovision Song Contest uden dansk deltagelse. 

Det stod klart efter gårsdagens semifinale, hvor i alt 17 lande kæmpede om 10 pladser, der gav adgang til finalen. Den danskere gruppe Reddi og deres sang “The Show” trak sorteper. Vi ved ikke præcist, hvilken placering det danske bidrag indtog, da resultaterne først vil blive offentliggjort efter den store finale på lørdag. 

Heller ikke sidste år formåede Danmark at indløse billetten til finalerunden. I Rotterdam var det lige og næsten for duoen Fyr og Flamme, der scorede en 11. plads i deres semifinale.

Gårsdagens resultat betyder, at det er fjerde gang siden 2015, at finalen i Eurovision Song Contest afvikles uden dansk deltagelse. Den seneste danske repræsentant, der kom i finalen, var Leonora i 2019 med sangen “Love Is Forever”. I 2020 var det coronapandemien, der stod i vejen for afholdelse af showet.

Danmarks Radio står foran en vigtig skillevej. Vil man blive ved med at videreføre nuværende koncept med 8 sange i finalen, hvor de fleste sange lyder næsten ens og appellerer udelukkende til det danske publikum? Eller vil man gå en anden vej, hvor man eksempelvis arbejder med flere sange i finalen og med eventuelle semifinaler, med Sverige som et oplagt forbillede, og hvor der er en større adspredelse i forhold til musikgenrerne. I den sammenhæng er et godt råd herfra at vælge en sang, der har et internationalt snit og som dermed kan tiltrække et større publikum rundt i Europa. Derfor nytter det ikke, at de (fag)personer, der udvælger sangene til Dansk Melodi Grand Prix fokuserer på sange, der udelukkende huserer på de danske radiostationer. Kvaliteten af sangene skal i den grad højnes, så de eksempelvis kan være aktuelle på hitlisterne og streamingtjenesterne længere end i et par uger. 

Og hvad med pladeselskabernes rolle? Kunne Danmarks Radio ikke forsøge at arbejde målrettet på at indgå en stærkere alliance med pladeselskaberne, så mere etablerede kunstnere stiller op i Dansk Melodi Grand Prix? Eller skal konkurrencen fortsat udelukkende være et talentshow: et udstillingsvindue for ukendte navne og tidligere deltagere i X Factor? Dernæst kunne jeg godt tænke mig, at man i endnu højere grad inviterer internationale sangskrivere til at deltage i Melodi Grand Prix. Der skal også tænkes i alternative løsninger og musik med et anderledes udtryk og en anderledes lyd. Kig for eksempel på Norge og Island, som de senere år med god succes har formået at eksperimentere med diverse musikstilarter, såsom pop, elektronisk musik, country, folkemusik, punk og rock, og omsat det til interessante og anderledes sange, som man ikke ligefrem traditionelt forbinder med disse lande. Den såkaldte “danske sangkultur” kan umuligt tage skade af at blive påvirket “udefra”. Og så har je en bøn til Danmarks Radio: I skal gøre meget mere for at promovere det danske bidrag såvel herhjemme som i udlandet. For mig virker det som om Melodi Grand Prix bare er et tilfældigt projekt, der bare hurtigt skal overstås. 

Danmarks Radio bliver nødt til at tænke ud af boksen. Det kræver bl.a. et brud med traditionerne og en mere gennemsigtig proces, der også gerne inkluderer folk, der går op i Eurovision Song Contest. I den sidste ende handler vist hele projektet omkring Dansk Melodi Grand Prix om ambitionerne. Skal vi bare nøjes med at konkludere gang på gang, at vores repræsentanter i Eurovisionen “har gjort en flot indsats” (hvilket jo et eller andet sted forventes af dem), men desværre ikke er gået videre? Eller burde vi ikke fokusere mere på indholdet og kvaliteten af den musik, som vi vælger at præsentere for Europa, så vi kan være mere konkurrencedygtige og opnå flere finalepladser over en længere periode? Jeg ved, hvad jeg vil vælge. Men hvad vil Danmarks Radio? 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr