FotoEurovision.tv

Eurovision 2019 - vores forudsigelse for den første semifinale

Af Elvir Pelešević 13. maj 2019

Mandag aften optrådte 17 lande i den første semifinale af årets udgave af Eurovision Song Contest for fagjuryerne. Målet for dem var at vinde en af de 10 biletter, der indløser adgangen til den finalen på lørdag. 

Når deltagerne i Eurovision Song Contest optræder for fagjuryerne, uanset om der er tale om semifinalerne eller finalen, bliver disse shows ikke transmitteret i fjernsynet. TV-publikum får først få lov at følge med i løjerne dagen efter, og vi får først at vide hvordan fagjuryenerne har stemt når selve finalen har fundet sted. 

Sagen er at fagjuryernes stemmer bliver lagt oven i seernes stemmer, således at begge parters stemmer tæller for 50%, men heller ikke på dette tidspunkt hvor stemmerne bliver lagt sammen, får vi et detaljeret indblik i hvordan fagjuryerne og seerne har stemt. Disse resultater bliver først offentliggjort efter finalen. Det, som vi til gengæld får at vide efter hver semfinale er hvilke 10 lande der er gået videre til lørdagens finale – i vilkårlig rækkefølge. 

Med udgangspunkt i hvordan prøverne indtil videre er gået for deltagerne i den første semifinale, kommer vi her med et forsigtig bud på hvilke 10 lande der i aften indløser billetten til finalerunden – også i vilkårlig rækkefølge:

Cypern. Den cypriotiske repræsentant Tamta har ikke imponeret stemmemæssigt, men sangen burde i sig selv være stærk nok til at sikre hende en finaleplads.

  • Ungarn. Ungarns sang er måske ikke blandt de stærkeste i år, men Joci Pápai er en mester i at formidle budskabet og stemningen.
  •  
  • Australien. Den australske sang deler vandene, men alene sceneshowet gør at Kate Miller-Heidkes deltagelse i finalen er så godt som garanteret. 
  •  
  • Island. Beskrivelsen af den australske sang passer meget godt på årets islandske bidrag. En sikker finalist.
  •  
  • Grækenland. Både sangmæssigt og visuelt er Grækenland et af de lande, der har fået masser af positiv opmærksomhed i år. Endnu en sikker finalist og kandidat til en topplacering i finalen.
  •  
  • Serbien. Nevena Božović har en fantastisk stemme og er i den grad i stand til at formidle den sårbarhed og skrøbelighed som sangen afspejler. 
  •  
  • Portugal. Det portugisiske bidrag er endnu en af de sange i denne semifinale som deler vandene. Vi tror på ”Telemoviés” fordi den er original og tør prøve noget nyt.
  •  

Tjekkiet. Både sangeren og sangen er charmerende, men for mange gentagelser gør at sangen opleves lidt for absurd og irriterende. Til trods for dette tror vi på en finaleplads til tjekkerne – ikke mindst i kraft af et godt sceneshow.

  • Polen. Vi tror på originalitet og det at være anderledes i år. Her hører Polen til i kraft af deres troskab mod det oprindelige og det traditionelle. 
  •  
  • Slovenien. Alpe-landet har en af det mest velproducerede sange i år – med en fantastisk chill out-effekt. Sceneshowet kan dog være med til at trække sangen ned.
  •  

Dermed tror vi ikke på, at følgende lande kvalificerer sig videre til finalen:

  • San Marino. Selv om Serhat er charmerende, og hans sang er fangende, har vi valgt at efterlade lilleputlandet i semifinalen. Men … San Marino er en værdig ”dark horse”.
  •  
  • Georgien. Sangen hænger simpelthen ikke sammen og virker en smule aggressiv. 
  •  
  • Belgien. Det er svært at blive klog på Belgien. Sangen er god, men det er som om sangeren Eliot mangler lige det sidste – en smule X-Factor – for at overbevise os om at vi ikke behøver at frygte for Belgiens deltagelse i finalen.
  •  
  • Hviderusland. Det kan godt være at Zena minder en del om Britney Spears, men hvis hun bare kunne synge ligeså godt.
  •  
  • Finland. Selv om Finland i år stiller op med Darude, et stort navn fra fortiden, er både melodien og den vokale præstation mildest talt ringe.
  •  
  • Montengro. Et stort plus er den ungdommelige energi og iver, men både præstationen og sangen er et stort kaos. 
  •  
  • Estland. Årets estiske bidrag er simpelthen for anonymt og for poleret. 
  •  

Hvem tror du går videre til finalen fra den første semifinale? Lad os høre din mening i kommentarfeltet på FB. 

 

Tjek os ud

Nyheder

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr