I de seneste år har LGBT+ bevægelsen gennemgået en stor udvikling, og det gælder også for LGBT+ Danmark.
Når sådan en udvikling er i gang, og vi i højere grad er med til at sætte dagsordenen i Danmark og folk udenfor vores miljø lægger mærke til os, er der også et stadig voksende forventning til LGBT+ Danmark som er det største LGBT+ organisation i Danmark.
For at afspejle udviklingen relancerer LGBT+ Danmark nu med ny visuel identitet, herunder nyt logo og ny hjemmeside.
Med relanceringen håber LGBT+ Danmark at øge opmærksomheden omkring både foreningens politiske arbejde, dens sociale tilbud samt bevægelsens fælles grundlag til gavn for seksuelle og kønslige minoriteter.
Det nye logo
Kigger man på foreningens nye logo, kan man måske godt lige ligne et spørgsmålstegt, men forklaringen på hvorfor det der ser ud som det gør, kommer her.
Det nye logo og farvevalg refererer tilbage til et historisk symbol som prægede LGBT+ bevægelsen før den velkendte regnbue begyndte at dominere i slutningen af 1970’erne. Før det var den lyserøde trekant i vid udstrækning symbolet for LGBT+ kampen. Den lyserøde trekant blev introduceret af Nazityskland til at markere homoseksuelle og biseksuelle mænd samt transkvinder i koncentrationslejrene – på samme måde som davidsstjernen blev brugt til at markere jøder. Den blev senere genanvendt med fornyet betydning af den internationale AIDS-bevægelse, ACT UP.
Den lyserøde trekant har en alvorlig symbolik som LGBT+ Danmark vurderer kun er blevet mere aktuel de seneste år.
“Vi lever i en tid, hvor det står klart, at frihed, lighed og demokrati ikke er naturlove. På tværs af Europa er vi vidne til reaktionære bevægelser, som advokerer for begrænsninger i LGBT+ personers muligheder, og i flere tilfælde har det nået indpas i de politiske systemer, som det er tilfældet med Polen og Ungarn. Vi må aldrig glemme vores historie og stole blindt på, at historien nok skal gå den rigtige vej.
I de seneste år har vi desuden været vidne til, at LGBT+ bevægelsen har udviklet sig, og flere forskellige stemmer har endelig fået plads. Det er afgørende, at vi er mere opmærksomme på diversiteten af stemmer i vores målgruppe, men det øger samtidig at behovet for at minde hinanden om vores store fælles grundlag. Her har historien en vigtig betydning.
LGBT+ Danmark er dertil en af verdens ældste LGBT+ organisationer og blev dannet i årene efter 2. verdenskrig - i 1948. Derfor betragter vi det også som en naturlighed, at historien får en prominent rolle i vores kommunikation” siger Susanne Branner Jespersen, sekretariatschef, LGBT+ Danmark.
Men også i brugen af billeder kommer LGBT+ historien til at spille en større rolle i foreningens kommunikation. Særligt den nye hjemmeside og foreningens sociale medier kommer i fremtiden til at være præget af indscannede billeder fra foreningens LGBT+ Bibliotek og dets unikke samling af bøger og arkivmateriale fra dansk og international LGBT+ historie.
Diversiteten i foreningens målgruppe er også repræsenteret i det nye logo. Selve logoet er en kombination af plusser og krydser. Plusset er en henvisning til +’et i LGBT+ Danmark. Det refererer til alle de kønslige og seksuelle identiteter som ikke falder under hverken L, G, B eller T (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender), men som foreningen også kæmper på vegne af – herunder interkønnede, aseksuelle, queers og panseksuelle.
Krydset symboliserer intersektionalitet. Det betyder, at LGBT+ Danmark arbejder ud fra en forståelse om at menneskers liv, vilkår, udfordringer og privilegier afhænger af en lang række parametre. Så udover køn og seksualitet spiller eksempelvis etnicitet, race, handicap og socialøkonomisk gruppe også en afgørende rolle for en persons adgang til samfundet, trivsel og inklusion.
“Vores bevægelse udvikler sig meget i disse år, og vi er i stadig større grad bevidste om, at den ikke kan adskilles klart fra andre kampe, som eksempelvis kampen mod sexisme, racisme og ulighed.
Vi er desuden fortsat mere bevidste om, at vores målgruppe identificerer sig på mange andre måder end L, G, B og T. Derfor har plusset fået en særlig markant rolle i vores nye visuelle identitet,” fortæller Susanne Branner Jespersen i en pressemeddelelse.
Ny hjemmeside
Sammen med den nye visuelle identitet får LGBT+ Danmark også en helt ny hjemmeside. Fremover vil man nemmere finde de relevante sociale tilbud eller frivilliggrupper i deres lokalområde. Samtidig bliver foreningens politiske program, den ofte citerede LGBT+ ordbog samt nyheder og viden om LGBT+ emner mere tilgængelige på den nye hjemmeside.
LGBT+ Danmarks nye visuelle identitet er udarbejdet sammen med det kreative bureau, Alexis Mark. Find den her.