Pygmalion med sit kunstværk i Mungo Parks kunstige opdatering af Myten i Galathea 3000., Foto Zuhal Kocan

Problemer med kærlighedsdukke

Af Per Lundsgaard 9. juni 2021

Mungo Park Teater har problemer med både kærlighedsdukke og forestilling i et kikset forsøg på at kaste nyt lys på Pygmalion myten.

Titel: Galathea 3000

Teater: Mungo Park, Allerød

Spilleperiode: 9. juni - 15. juni

Den gamle græske myte om kongen Pygmalion der også er kunstner og forelsker sig i sit værk, har siden oldtiden været brugt som inspiration til andre værker, bl.a. af Shakespeare og Hoffmann, og måske mest berømt Bernard Shaws skuespil der netop hedder Pygmalion, og som musicalen My Fair Lady er baseret på. 

Nu er vi så nået til Mungo Park hvor det unge dramatikertalent Marie Bjørn har givet myten en tidstrendy overhaling med fokus på kvinden i historien - nemlig kunstværket som Pygmalion forelsker sig i og som får navnet Galathea - I Allerød Galathea 3000. 

Hos Marie Bjørn bestiller Pygmalion sin kærlighedsdukke hos Afrodite fordi han er ensom. Han baserer sin bestilling på en kvinde han har mødt i en drøm, og hun ankommer i plastik-indpakning, blank og sulten på livet og at lære. 

Efter den første for Pygmalion lykkelige tid, bliver Galathea mere og mere nysgerrig på livet og de historier Pygmalion har fortalt. Hun har brug for noget mere indhold i tilværelsen, hun kan ikke sove og derfor er nætterne uhyggelig lange for hende, og hun berøver Pygmalion sin søvn ved at have behov for kontakt. 

Et af de stor problemer ved forestillingen er at den ikke er særlig interessant og uhyre kunstigt bygget op. Det er svært at se hvordan netop denne myte har meget at sige om kønspolitikken, og man ender med to meget irriterende individer på scenen som man har svært ved at føle noget for. Det hele trækkes i langdrag, og til sidst venter man bare på en slutning der har svært ved at indfinde sig. 

Det er rodet skrevet, og det er temmelig hysterisk iscenesat af den ellers erfarne Anders Lundorph, og selvom at de to skuespillere Ellaha Lack og Zaki Nobel Mehabil er veloplagte og sympatiske på scenen, kan det ikke skjule en forestilling der ikke helt kan finde sine ben at stå på, og som forsøger at vride sin historie til at skulle give en aktuel mening som den givetvis ikke har. 

Man har lyst til at returnere forestillingen samme vej hen som den irriterende kærlighedsdukke der giver både Pygmalion og publikum masser af kvaler den halvanden time forestillingen står på. 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar