David Kempster og Susanna Andersson var begge i vokal topform i Den Jyske Operas fine udgave af Vredis mesterværk Rigoletto., Foto Anders Bach

Velsunget Rigoletto

Af Per Lundsgaard 27. oktober 2020

Den Jyske Opera er på besøg rundt i landet med en flot og velsunget udgave af Verdis kendte opera Rigoletto.

Titel: Rigoletto

Teater: Den Jyske Opera på Det Kongelige Teater, Gamle Scene

Spilleperiode: på turne rundt i landet frem til 28. november

Det er en dyster verden at Rigoletto befinder sig i, denne makabre deforme nar der spiller et farligt dobbeltspil der jo som bekendt ender med at han mister det kæreste han ejer.

Dette er et gæstespil med Den Jyske Opera på Det Kongelige Teaters Gamle Scene - men for blot et par dage siden kunne man opleve en anden Verdi opera på Det Kongelige Teater nemlig hans mere ukendte Simon Boccanegra på Operaen. Det giver også en mulighed for at sammenligne de to Verdi-værker, og det står klart at Rigoletto fremstår som et mere helstøbt værk på grund af at historien ikke er helt så umulig som i Simon Boccanegra - men den sidste har en mere interessant og nuanceret musik. Rigoletto indeholder en af Verdis mest kendte arier, nemlig den sexistiske hyldest til kvinder fra den kvindeglade Hertug La donna é mobile og ud over den er Rigoletto fyldt op med både dramatisk, følelsesfuld og karakterfuld musik. I graven sad Odense Symfoniorkester og de fik sig spillede varme i løbet af forestillingen, så da vi nåede anden akt var der fuld knald på alle intentioner fra Christopher Lichtenstein som er den unge nye Musikchef på Den Jyske Opera. 

Iscenesættelsen var også ganske tro mod værket, og foregik i scenografen Rifail Ajdarpasics dekoration af forskellige spejle så man konstant havde en fornemmelse af alle handlinger blev set af et intrigant og hjerteløst hof, og at man selv er et spejl af sine handlinger. Kostumemæssigt lignede det en blandning af Game of Thrones og en musikvideo fra 00'erne og kostumedesignet af Ariane Isabell Unfried var nok aftenens svageste led.

Denne aften var det David Kempster der var Rigoletto, og han var en dæmonisk figur, med et knugende forkrøblet indre og en sårbarhed der viste at han var blevet til den udspekulerede hævngerrige nar fordi han måtte overleve i en verden der var ligesådan, en rørende flot præstation der også var fuld af tragedie, længsel og oprør i stemmen. Susanna Andersson var en henrivende Gilda med en yderst behagelig sopran der havde en bedårede varme i sin stemme selv på de højeste steder i partituret, og hendes opofrelse til sidst var hjertegribende. Iurie Ciobanu fik æren af at synge førnævnte berømte arie som alle nynner på vej ud af teatret, og han sang den med masser af selvsikker klang på stemmen. 

I andre roller var det mere svingende med den kraft der blev sunget - enkelte sangere kunne jeg slet ikke høre hen over orkestergraven og jeg sad på 2. række. Operakoret gjorde dog god fyldest både vokalt og fysisk på scenen.

Jeg ved ikke hvor velvalgt Rigoletto som opera er i disse #metoo tider - tanken om at kvinder kaster sig i armene på en åbenlyst sexistisk krænker og også ovenikøbet vælger at gå i døden for ham lader vi lige stå et øjeblik!

Men det skal jo ikke ændre ved at vi er i et par timer er publikum til en raffineret og perfekt sammensat opera som begejstrer med sit musikalske overflødighedshorn, og så er det heldigvis i en opførelse der ikke vil voldtage værket såsom den sidste opførelse på Den Kongelige Opera gjorde det. 

 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar