Nathan Meister og Joe Young er begge meget troværdige i det stærke og intense krigsdrama The Cheyenne are Coming på Teatret ved Sorte Hest. , Foto Aleksandar S. Mastilo

I krigens midte

Af Per Lundsgaard 15. november 2020

Why Not Theatre Company er igen rykket ind på Teatret ved Sorte Hest og denne gang er det med en verdenspremiere på et vellykket krigsdrama fra fremtiden. 

Titel: The Cheyenne are Leaving

Teater. Why Not Theatre Company på Teatret ved Sorte Hest

 

Spilleperiode: 13. november - 5. december

 

Vi befinder os en stykke ude i fremtiden i den nye forestilling The Cheyenne are Leaving på Teatret ved Sorte Hest med Why Not Theatre Company. En fremtid hvor verden er i krig, og menneskeracer bliver opdelt i zoner, nogle for helt at blive udryddet. Vi er i en barrikaderet lejlighed hos forfatteren Noel, der ikke har haft social omgang med andre i lange tider, han er i gang med at indtale et kassettebånd til kvinden Dolores, som er en nær ven - eller har hun måske været en kæreste? Pludselig banker det på døren af en ung mand - der siger at han er sendt af Dolores. Han har løbet langt i fare for kugler og bomber, og han har let til angstanfald. I løbet af den aften forestillingen foregår kommer vi tættere ind på de to mænd og den forbindelse der findes i dem, men krigsverden kommer faretruende tæt på.

Det er et intenst og spændningsfyldt drama at den dansk-serbiske dramatiker har skrevet. Der er masser af gyldne sproglige øjeblikke, og kloge betragtninger om en splittet verden, og at være i centrum af en konflikt, og hvad man skal tro på, samt en uhyggelig nærværende følelse af isolation. 

Teksten bliver også spillet med den rette forståelse for at skabe en balance mellem det dramtiske og humoren. For den underfundige, underspillede, tørre humor er en vigtig del af forestillingen, og den gør handlingen endnu mere hjertegribende. 

Nathan Meister spiller den ældre livskloge - men også livstrætte forfatter Noel med en værdig ro men også med en stærk vilje, temperament og kærlighed. Joe Young er den unge ivrige og rastløse mand på evig flugt, og man fornemmer en smerte fra et traumatisk liv og opvækst, men også en vilje til at overleve. 

Nina Larissa Bassett har iscenesat præcist og detaljeret, og har ladet følelserne få den plads de skulle have uden at tage over for teksten. Peter Rasmussen har ikke blot skabt en aldeles virkelighedstro scenografi af den halvtomme lejlighed handlingen foregår i, men også skabt en aldeles effektiv lydkulisse der skaber den rette følelse af at have krigen ulmende lige uden for vinduerne. 

Det er en ganske gribende teateraften på Sorte Hest, om en fremtid der måske ikke er helt fjern.

Tjek os ud

Andet

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Sofie Pallesen og Anton Hjort er de helt rigtige til at formidle Jon Fosses børnebog Kant på Parkteatret i Frederikssund.

Ud over kanten

Park Teatret har haft premiere på den fine forestilling Kant – om en dreng, der undres over universets uendeli...

18. apr
Ulla Henningsen og Waage Sandø er forrygende gode i den mindre gode komedie Nye Tider på Folketaetret.

Komedie uden kant

Folketeatret har Danmarkspremiere på den amerikanske feel-goodkomedie Grand Horizons, som på dansk er blevet t...

18. apr
Trine Pallesen sammen med det gode orkester i forestillingen Ta' mig som jeg er om Grethe Ingemann.

Hyggelig Grethe Ingmann forestilling i Tivoli

Man kan lige nå det i aften, hvis man vil have en hyggelig og nostalgisk aften i selskab med Trine Pallesens f...

18. apr
Det er et herligt musikalsk hold der er på scenen i kabareten

Kun det bedste er godt nok

Den rigtigt gode idé med Kunstnerkabaret på Riddersalen fortsætter flot med den nyeste forestilling. 

10. apr