Der masser af flotte optrin i musicalen Oliver! på Det Ny Teater., Foto Per-Morten Abrahamsen

Flot og fornøjelig Oliver!

Af Per Lundsgaard 20. september 2020

Det Ny Teater har ikke sparet på noget selvom det er Corona-tider og teatret er ramt af en masse restriktioner - især når det gælder antallet af publikummer - så vi får en Oliver! fuld af sædvanlig overflod af medvirkende og udsyr.

Titel: Oliver!

Teater: Det Ny Teater

Spilleperiode: 17. september - 6. december

Der er gang i musical-klassikerne på begge sider af sundet. I Malmø spiller de Jule Stynes Funny Girl fra 1964 og på Det Ny Teater Lionel Barts Oliver! fra 1960. De to musicals krydsede faktisk veje da filmversionerne af begge musicals kom i 1968 - og ved Oscar-uddelingerne vandt Funny Girl bedste kvindelige hovedrolle mens Oliver! løb med bedste film og bedste instruktør. Nu kan man så sammenligne dem i deres sceneversioner - og også her løber Oliver! med at være det bedste værk.

Lionel Bart skrev både musik, tekst og manuskript til musicalen - hvilket er usædvanligt at samme person gør, så Oliver! er helt og aldeles hans. Den hænger også utroligt godt sammen med historie og sange og underscore af scener, og karaktererne er godt bygget op. Den værste grumhed er fjernet fra Dickens roman - som bestemt ikke er for børn - men Det Ny Teater lader klædeligt en Dickens realisme dale ned over forestillingen - så den på Det Ny Teater heller ikke bliver for de mindste børn - men den forbliver stadig i det underholdende univers.

Det er en barsk historie om social uretfærdighed og med vold som følge deraf. Oliver må gå meget ondt i gennem inden at historien kan ende godt - for ham, ikke nødvendigvis for alle. 

Daniel Borh har iscenesat effektivt og med sans for at placere folk på den store ofte nærmest tomme scene i Paul Fransworths imponerende scenografi med en masse trætrapper i bedste London-stil fra 1800-tallet. Sjovt er det også med de mange skilte som har navne fra andre Dickens historier bl.a. ser man et skilt fra Scrooge og Marley. Så Dickens kigger ned over forestillingen på flere måder. Den der lykkedes bedst med at skabe en ægte Dickens karakter er nok AnnMari Max Hansen som den fæle børnehjemsbestyrer Mrs. Corney med hang til Gin. Hun er egoistisk og oppertunistisk. Hun har følgeskab af den myndige Jens-Christian Wandt som Mr. Bumble som viser sig at være en fej hund under autoritetsjakken.

Preben Kristensen ligner måske mere en Professor Dumbledore end den sleske og fedtede Fagin der regerer over den drengebande som Oliver for en stund bliver en del af, men han spiller ham så man mærker det farlige under den muntre overflade, men man kunne godt have undværet de forskellige referencer til f.eks. Ringenes Herre og andet - det var unødvendigt og upassende, men der var heldigvis ikke mange af dem.

Monica Isa Andersen er en herlig frisk Nancy fuld af energi og smuk sangstemme, og Rasmus Fruergaard er stærkt underspillet som Bill Sikes hvilket gør hans figur endnu farligere. 

Sebastian Harris og Christina Elisabeth Mørkøre er sjove som den ubehagelige bedemandsfamilie, og Søren Torpegaard Lund har et godt tag om den voldelige Noah Claypole i den korte scene han har.

Der er tre hold børn der veksler i de mange børneroller - og på fredagens hold var Adam Eiberg Kastaniegaard hovedrollen som Oliver Twist. Han klarede den uden at falde i den sentimentale fælde - hvilket kan være svært med sangen Hvor findes kærlighed (Where is Love) som nok er forestillingens svageste og sværeste sang fra Lionel Barts side, da de drenge der spiller rollen næsten altid knækker stemmen på den, og fordi den er så kvalmende sentimental, men den klarer han også fint naturligt, en flot præstation. Jökull Logi Hjartarson var en kæk Lurendrejer foran et hold af friske og dygtige børneskuespillere.

Per Engstrøm er igen i spidsen for orkestret og det har et god drive i sit spil der løfter energien på scenen - lyden var dog ikke altid helt så god, med bl.a. mikrofoner der ikke blev tændt. Lee Proud havde igen fået folk og fæ til at danse fornøjeligt derud af ligesom han gjorde det i Spillemand på en tagryg.

Oliver! er ikke en decideret familieforestilling - den kræver i hvert fald noget forklaring til de allermindste - men den er en vigtig klassiker i litteraturen og også i musicalhistorien. 

 

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar