Det er scenografien der er mest velfungerende i årets Hamlet-forestilling på Kronborg., Foto Bo Nymann

Hamlet på gyngende grund

Af Knud Arne Jürgensen 4. august 2022

Shakespeares Hamlet på gyngende grund ved kanten af Kronborgs vandgrav. Gik forestillingen i vasken?

Titel: Hamlet

Teater: Hamletscenen, Kronborg

Spilleperiode: Til 7. august 2022

Som Shakespeare-festivalens hovedforestilling på Kronborgs Hamletscene i år, opfører en teatertrup fra Cape Town den engelske digters hovedværk i en både interessant, men samtidig også underlig uengageret udførelse. Interessant er den, fordi forestillingen scenisk fremstår så enkel og essentiel i sit udtryk. Aktørerne dukker her op som var de flade dukketeater papfigurer, der uden ophør glider ud og ind af en stor hvid bagtæppe-kuverts to sideåbninger. Uengageret er forestillingen derimod, fordi dens aktører næsten alle i deres individuelle tekstafleveringer mere virker, som er de deltagere i en ”reading” end i en musikalsk gennemarbejdet fortolkning. Rytmen i såvel dialogerne som de berømte monologer er så godt som alle holdt i et stærkt opskruet tempo. Hovedindtrykket bliver derfor en forbløffende monoton diktionsrytme, samtidig med at tempoet som replikkerne afleveres i mildest talt er forceret. Tekstmaskinens forsøg på at formidle Shakespeares udødelige fraser på dansk i Niels Brunses i forvejen alt for ordrige danske oversættelse kan her reelt slet ikke følge med forestillingens tempo.

Hamlet er svær både at læse og at spille, fordi Shakespeare her på en gang forholder sig til de klassisk græske mytologiske figurer, som han transformerer og omsætter til et mere virkelighedsnært indre drama, men samtidig også fordi han lader hovedfigurerne forblive arketyper i et grusomt psykologisk spil. Skal disse arketyper virkelig brænde igennem som menneskesjæle på godt og ondt, kræver det ikke alene formidable aktører, men i lige så høj grad udpræget fingerspitz-gefühl. Det er alt det som menneskene reelt siger og ikke siger til hinanden, der er kernen i spillet, når replikkerne fyger gennem luften. Og det gjorde de unægtelig i Hamletscenens indhentede forestilling fra Cape Town, som om vi ikke kunne komme hurtigt nok gennem hver scene, og derfor heller ikke opnå en naturlig forbindelse til både de forudgående og de efterfølgende dramatiske situationer.

Hvad forestillingens diktion og sproglige klarhed angår, så har den mange fortrin, men hvor den mest af alt fejler, er i dens evne til at give dramaet en naturlig udviklingskurve. Katastroferne falder her i stedet nærmest hen over hinanden, selv om det hele fra Shakespeares side er så viseligt indrettet, at den ene scene ikke vil kunne udspilles uden at den forudgående er ført helt til ende. Nu afløser de i stedet hinanden i et hektisk og uhensigtsmæssigt tempo, der både får spillets uhygge og spændinger til at evaporere ud i aftenluften over friluftsscenen i Kronborgs grønnegård, der iblandes heftige mågeskrig fra Øresund.

Hvad der til gengæld lykkedes til fulde, er opsætningens sceniske ramme med en vandgrav oppe på selve scenen, der her både tjener til den myrdede konges genfærdsvandringer, hvor han som en anden Moses skiller vandene, og senere hen til Ofelias ulykkelige endeligt.

Men denne sceneindramning er nu engang for lidt til, at man kan stilles tilfreds overfor fremførelsen af dette, den vestlige teaterkulturs måske absolutte hovedværk, når det samtidig ikke forløses med større engagement og dybere menneskelige udtryk, end det her er tilfældet. Dog fortjener forestillingen at blive set, hvis ikke for andet så for det indtryk som stykket på netop denne location altid formidler, samt for forestillingens meget rammende lydspor med det stedse knirkende skibsdæk, der lydligt ledsager Hamlet på hans usikre vandring på denne gyngende grund ved randen af Kronborgs voldgrav, der her fysisk vokser ind i forestillingens sceniske ramme.

Tjek os ud

Teater

Annonce

Bedste hotelmorgenmad i København

Er morgenmad virkelig det nye “sort”?

Nogle siger, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen, men graver man efter bevis for dette, ...

Hotel Skovly - en perle på Bornholm 

Endnu en påskeferie er bag os. Folk har forskellige præferencer, når det kommer til hvordan og hvad de bruger ...

Hotel Skovly ligger i nærheden af Rønne og er let fremkommeligt uanset om man bruger den offentli...

Händels oratorie Saul er blevet en flot operaproduktion på Operaen.

Flot sceneudgave af Händels barokoratorie om Kong Saul

Operaen har set rigtigt med igen at invitere den visonære operainstruktør Barrie Kosky til København. Ligesom ...

24. mar
Forestillingn 2:22 på NørregadeTeatret er et rigtig godt teatergys om spøgelser.

Sikkert teatergys

NørregadeTeatret har sammen med Sjællands Teater taget en ikke ofte spillet teatergenre i Danmark op,nemlig te...

18. mar
Der er masser af spas i opesætningen af Ariadne på Naxos på Operaen, men det trætter i længden.

Smuk sang og forvirring

Ariadne på Naxos er fuld af den skønneste musik fra Richard Strauss, som bliver flot formidlet på Operaen i en...

16. mar
Askepot med Lions Musical er et flot show.

Musikken redder Askepot

Den nye musicaludgave af eventyret om Askepot er et flot show i Tivolis Koncertsal – med masser af god musik s...

9. mar